Podpis elektroniczny, po co mi to?
Jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do organizowania sobie życia online. Zakupy w internecie, bilety na samolot, przelewy bankowe, to sprawy, które coraz częściej załatwiamy nie wychodząc z domu. Bywają jeszcze chwile, kiedy otwieramy skrzynkę na listy, a tam nasze ukochane awizo od listonosza. Rad nierad, ustawiamy się w kolejkę w Urzędzie Pocztowym i potwierdzając własnoręcznym podpisem otrzymujemy upragnioną przesyłkę. A co by było, gdybyśmy mogli złożyć taki podpis elektronicznie i załatwić jeszcze więcej spraw online?
Co to jest?
Podpis elektroniczny, w bezpośredni sposób zastępuje podpis własnoręczny. Podpisane w ten sposób dokumenty, otrzymują taką samą ważność, jak te podpisane długopisem, tudzież piórem (ołówkiem nie). Jednak jest jeden haczyk. Istnieją dwa rodzaje podpisu elektronicznego, podpis kwalifikowany i niekwalifikowany. Różnica między nimi jest zasadnicza pod względem prawnym.
Podpis kwalifikowany i niekwalifikowany
Podpis kwalifikowany wywołuje skutki prawne podpisu odręcznego. Podpis niekwalifikowany wywołuje skutki prawne podpisu odręcznego tylko wtedy, jeśli obie strony zawrą wcześniej umowę. W takiej umowie powinny się znaleźć zapisy o wzajemnym uznaniu podpisów i taka umowa musi być podpisana odręcznie. Jak widać posiadanie podpisu niekwalifikowanego komplikuje codzienne jego używanie, dlatego też w dalszej części zajmiemy się tylko podpisem elektronicznym weryfikowanym poprzez certyfikat kwalifikowany.
Jak się za to zabrać?
Aby móc posługiwać się podpisem elektronicznym, należy zgłosić się do jednostki certyfikacyjnej, kwalifikowanej przez Narodowy Bank Polski i Ministerstwo Cyfryzacji. Aktualny wykaz takich jednostek możemy znaleźć tutaj .
Procedura
Poszczególni dostawcy usługi zarządzania certyfikatem kwalifikowanym, mogą nieco odbiegać od ogólnej zasady, jednak podstawowa procedura przebiega następująco. Zamawiamy u dostawcy usługę wraz z zestawem do podpisu elektronicznego (karta kryptograficzna i czytnik). Następnie otrzymujemy dokumenty, które musimy podpisać w obecności osoby weryfikującej naszą tożsamość. Najczęściej wykonujemy to w punkcie obsługi klienta naszego dostawcy. Jeśli jednak jest on zbyt daleko, to równie dobrze, możemy udać się z tymi dokumentami do notariusza. Po podpisaniu umowy i pozostałych dokumentów pozostają już tylko procedury techniczne, opisane na stronach poszczególnych dostawców.
Nasze życie online nabiera pełni
Od teraz możemy już podpisywać umowy, załatwiać sprawy urzędowe za pomocą internetu, nie wychodząc z domu i nie stojąc w kolejkach. Możemy do wielu spraw, które nie wymagają podpisu elektronicznego wykorzystać również profil zaufany, jednak nie załatwimy za jego pomocą wszystkiego. Nie zmienia to jednak faktu, że podpis elektroniczny jest usługą komercyjną, a co za tym idzie płatną, a profil zaufany nie.
Odnowienie podpisu
Certyfikat wykupujemy na rok lub dwa lata. Na dłużej się nie da. Jednak odnowienie nie wymaga już wychodzenia z domu, a można załatwić wszystko online.
Mam nadzieję, że ten krótki tekst pomoże wszystkim, którzy potrzebują szybkiej informacji i instrukcji w sytuacji, kiedy potrzebują posiadać elektroniczną wersję, swojego odręcznego podpisu. Zachęcam do odwiedzania naszej strony oraz do śledzenia nas w mediach społecznościowych.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /wp-content/themes/ins/functions.php on line 1634