Wstecz

Obsługa informatyczna z czym to się je? – Czyli jak czytać oferty IT.

Kiedy stajemy przed koniecznością zmiany firmy informatycznej lub nasz informatyk, właśnie podziękował za współpracę, na naszym biurku lądują rozmaite oferty. Różne ceny, różne czasy reakcji i naprawy, jak się w tym wszystkim połapać? Spieszymy z pomocą, aby podpowiedzieć, jak zrozumieć ofertę firm informatycznych oferujących usługi IT. Co realnie ma wpływ na cenę, a co jest tylko chwytliwym dodatkiem, niespecjalnie podnoszącym jej wartość.

SLA

Elementem najbardziej wpływającym na cenę opieki informatycznej są warunki SLA (Service Level Agreement). O tym, czym jest SLA i jak je rozumieć pisaliśmy już w artykule: Informatyczny Assistance – Czyli gdzie szukać pomocy z IT. W skrócie definiuje ono w jakim czasie zostanie nam przywrócona pierwotna funkcjonalność i w jakim terminie dostępne są usługi serwisu, ma zdecydowany wpływ na oferowaną cenę usługi. W pierwszej chwili, uciekamy się do myśli, że jak to, przecież ja potrzebuję tego typu opieki, przez 24 godziny w ciągu doby i najlepiej z czasem rozwiązania problemu do 15 minut. Przy takich założeniach, cena będzie bardzo znacząca, ale czy na pewno, potrzebujemy tak wysokiej dostępności, która słono kosztuje?

Tajemnica leży w dodatkach

Potrzeba tak wysokiej dostępności, często wynika z naszych przykrych doświadczeń i chęci zabezpieczenia się w przyszłości. Możliwe, że dotychczasowa pomoc informatyczna, skupiała się tylko na doraźnym rozwiązaniu problemów, a nie patrzyła szerzej. Często generowało to powracanie tych samych kłopotów oraz rosnącą irytację z nieustannych, mało skutecznych, interwencji. Rozwiązaniem takiego problemu, mogą być, usługi dodatkowe które niejednokrotnie są bagatelizowane na etapie analizy oferty. Mogą one istotnie wpłynąć na obniżenie wymagań odnośnie wysokiej dostępności, a co za tym idzie ceny. W ramach naszej opieki informatycznej, oferujemy dwie usługi, które sprawiają, że dostępność narzędzi IT wzrasta i nie ma potrzeby wydawać dużej ilości pieniędzy na wysokie SLA.

Audyt zerowy IT

Porządnie i dokładnie przeprowadzona wstępna analiza potrzeb i infrastruktury, pozwala nam ocenić konieczny poziom zaangażowania. W trakcie takiego, krótkiego audytu, jesteśmy w stanie wskazać najsłabsze ogniwa systemu i zaproponować rozwiązania i sugerowane inwestycje które łatwo je usprawnią. Niespodziewane problemy, które dotąd, spędzały nam sen z powiek, odchodzą na dalszy plan, a kosztowne SLA, przestaje być kluczowe dla utrzymania infrastruktury informatycznej wysokiej dostępności.

Doradztwo przy inwestycjach
Doradztwo przy inwestycjach pozwala maksymalizować korzyści w długoterminowej perspektywie.

Doradztwo informatyczne

Często spotykamy się w naszej pracy z tym, że inwestycje w obszar IT, są nietrafione, przeszacowane lub zupełnie nie dotyczą tych miejsc, które generują nam najwięcej kłopotów. Stałe doradztwo, oferowane w ramach usługi, pozwala na planowanie takich inwestycji w czasie. Wiemy, że wszystko się zużywa, starzeje, a wymagania niezmiennie rosną. Z tego powodu proponujemy wsparcie dla planowania przyszłych inwestycji. Realizacja takiego planu, prowadzi do minimalizacji zagrożeń, a co za tym idzie, nie będziemy potrzebowali już tak często i tak szybko interwencji informatyka. Oprócz pomocy przy planowaniu większy przedsięwzięć istotne jest wsparcie w podejmowaniu codziennych decyzji zakupowych w obszarze informatyki. Nasi specjaliści dbają aby sprzęt był optymalnie dopasowany do potrzeb i warunków eksploatacji oraz aby jego koszt był jak najniższy w długiej perspektywie czasowej (czasem warto zainwestować więcej na start i nie martwić się naprawami przez lata).

Zakres

Istotnym elementem mającym wpływ na cenę oferty, jest oczywiście zakres. W przypadku niewielkiej infrastruktury biurowej, poziom kompetencji, potrzebny do obsługi takiego środowiska, jak się domyślacie, jest o wiele niższy niż ten który jest niezbędny do obsługi złożonych systemów w zakładach przemysłowych lub firmach zatrudniających setki osób. Dodatkowym elementem podnoszącym wartość oferty, są przede wszystkim rozwiązania dedykowane, niekoniecznie oparte o powszechnie stosowane technologie. Jeśli dany system bazuje na nowatorskiej technologii lub – wręcz przeciwnie – takiej która okres świetności ma już za sobą, to naturalnie pojawi się kłopot ze znalezieniem specjalisty, który ją zna. Tym samym wzrośnie koszt świadczonej usługi.

“Ostatnio wydałem bardzo dużo na IT”

W rozmowach z naszymi partnerami biznesowymi spotykamy się ze stwierdzeniem, że bardzo dużo wydają na IT. Zapytani, kiedy ostatni raz zakupili coś do swojej organizacji, i nie było to powiązane z awarią i koniecznością przywrócenia funkcjonalności odruchowo odpowiadają, że dzieję się tak cały czas. Jenak, po krótkiej analizie, okazuje się, że rzeczywistość jest zupełnie inna. Ostatnia inwestycja w maszynę serwerową miała miejsce 7 lat temu, a wiele urządzeń, o których istnieniu w codziennej pracy, nawet nie myślimy, pracuje już po 10 lat i więcej. Ryzyko wystąpienia awarii w takim środowisku, a co za tym idzie czas przywrócenia funkcjonalności, znacząco wzrasta. Odpowiedzialność za to ryzyko, ma również swoją wysoką cenę.

Wydatki IT
Nie sztuką jest wydać dużo na IT. Sztuką jest wydać mądrze tak by inwestycja się nam zwróciła.

Zrobię to zdalnie

Dzięki ciągłemu rozwojowi przepustowości łączy internetowych, możemy coraz więcej problemów rozwiązywać za pomocą narzędzi zdalnych. Konieczność wizyt staje się coraz rzadsza, a to również ma wpływ na cenę. Ilość narzędzi do obsługi zdalnej stale rośnie. Kiedyś zdalna reinstalacja systemu operacyjnego była czymś niemożliwym, dzisiaj to norma. To, że informatyk nie przyjechał na miejsce, nie oznacza, że nic się nie dzieje, ale na pewno wpływa na cenę jego usługi.

Kupujesz i zapominasz

Dość mało docenianą wartością, jest cały pakiet usług, związanych z zakupem określonego sprzętu informatycznego. W ramach naszych usług, jeśli partner biznesowy kupuje u nas drukarkę, komputer, czy też inne urządzenie, w cenie ma nie tylko dostawę. Zakupiony sprzęt jest konfigurowany i przygotowywany do pracy. Od momentu zakupu, klient nie musi się już o nic martwić, a zakupiony sprzęt szybko trafia w ręce odbiorcy gotowy do pracy.

Złożone, jednak nie skomplikowane

Jak widać oferty firm informatycznych na usługi IT nie są tak zawiłe, jak niektórzy uważają. Z powodzeniem można je zrozumieć i wybrać odpowiedni wariant w negocjacjach. Oprócz czasu po jakim pojawi się w firmie informatyk, istotne jest także wiele innych elementów. Dlatego warto spojrzeć szerzej na to, co jest oferowane w ramach danej ceny. Można w ten sposób wiele zyskać wybierając optymalne rozwiązanie.

Jeśli coś wzbudziło Państwa ciekawość lub wymaga szerszego omówienie, to zapraszam do komentarzy i zadawania pytań, na które chętnie odpowiemy.

Autor: Mariusz Duszyński -

RESZTA Z AKTUALNOŚCI

Sekret sukcesu w projektach IT

Pomimo wielu lat prowadzenia różnych projektów informatycznych, odnoszę wrażenie, że w odbiorze uczestników, interesariuszy, czy to sponsorów niewiele się zmienia. Często ...

2018-12-10 Czytaj więcej

Aplikacje webowe iNS w nowej odsłonie graficznej.

W IT Solutions wiemy, że każda aplikacja webowa musi mieć przejrzysty i intuicyjny interfejs graficzny, aby przyciągnąć do siebie uwagę użytkowników. Dlatego właśnie ...

2018-12-06 Czytaj więcej

UTM FortiGate 400D

UTM – Czy moja firma potrzebuje routera nowej generacji?

Klasyczny router na emeryturę Jeszcze całkiem niedawno, na brzegu sieci, stawiało się urządzenie dostępowe typu router. Był on odpowiedzialny, za podstawowe mechanizmy ...

2018-11-30 Czytaj więcej
NEWER POSTSOLDER POSTS

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jeśli potrzebujesz wsparcia i wiedzy naszych specjalistów IT, masz świetny pomysł i szukasz ludzi, z którymi mógłbyś go zrealizować, zostaw kontakt do siebie, a na pewno się odezwiemy. Czekamy na Ciebie.

lub

Zostaw swój numer telefonu.
Oddzwonimy!
Wprowadź poprawnie numer swojego telefonu Zaznacz zgodę Twój numer został zapisany - oddzwonimy już niedługo